Wednesday, June 29, 2011

IFR phase...its starting to go fast now...

Zo, het is alweer eventjes geleden dat ik hier nog iets heb opgezet maar de IFR fase is nu eenmaal een drukke fase. Als je niet vliegt moet je studeren en als je niet studeert moet je ontspannen met wat 'limonade en wat collega's'.

Ik heb vandaag mijn eerste check gehaald in deze fase. Het is wel in twee keer moeten gebeuren want mijn eerste poging van maandag is misgelopen op een bepaald onderdeel. Maar met wat hulp van anderen, studeren en een extra missie in de simulator loopt dat onderdeel nu wel vlotjes zoals het zou moeten.

Deze check was de basic instruments check en bovenop de gebruikelijke oefeningen zoals stalls, slow flight, steep turns enzo kwamen er ook nog basis intercepties bij. Dit was het probleem dus op de eerste poging. Maar dat is nu van de baan normaal gezien. Ik zal moeten blijven oefenen en werken aan dat maar het gaat al tien keer vlotter dan op mijn eerste check.

De check vandaag was niet super maar binnen de limieten en met wat werkpunten naar de volgende checks toe. Maar die zijn er altijd en we streven altijd naar die onmogelijke perfectie om onszelf elke vlucht te verbeteren. En dat zal ook wel lukken na verloop van tijd.

Ik heb nu missie 63 gedaan vandaag als check. Nog tot en met missie 90 te gaan op de DA40 en dan nog 15 missies op de DA42 alvorens de VFR CPL check te krijgen normaal gezien. Als die goed is dan mag ik weer naar huis. Maar dat zijn dus nog wel wat missies te gaan, ik zie mezelf nog niet naar huis komen voor eind augustus, eind september. BelgiĆ« kan dus nog de zomer met een gerust hart doorstaan.

De volgende missies zijn nachtvluchten en er is ook een nachtsolo bij. Dat zal dan ook direct men eerste en laatste solo zijn op de DA40. En ook mijn laatste solovlucht in mijn SFA carriere. Genieten ervan dus maar! Want nachtvliegen is een ervaring op zich en zeker solo de moeite waard. Nachtvliegen op zich gaan we nog wel meer doen denk ik want binnen een week of twee gaat het gewoon te warm zijn om te vliegen tussen 12h en 19h en moeten we wel snachts vliegen of heel vroeg smorgens. Altijd mooi meegenomen en het is toch onder een soort lampenkap die op je kop staat. Dit is omdat je enkel moet vliegen op instrumenten en instrumentcondities simuleert. Want later zal je vaker door slecht weer moeten vliegen zonder iets te zien tot vlak voor landing.

En snachts is het ook veel minder turbulent om te vliegen, maakt het net wat gemakkelijker. De warmte is wel beter maar toch nog altijd genoeg. Het is hier nu al nooit kouder dan 27 graden tijdens de nacht en binnenkort zal zelfs 30 graden of meer de minimumtemperatuur worden.

En dan durven ze thuis klagen als het een keertje 36 graden is voor 1 dag. Wel toegeven, met de vochtigheid van thuis is het een pak erger dan hier, maar het blijft toch verschrikkelijk warm om te vliegen en met je uniform naar buiten te gaan hoor. Gelukkig is er airco in de appartementen. Enkel in de vliegtuigen zou dat nog mogen maar dat zou een beetje met teveel vermogen gaan lopen denk ik. En ze gaan toch waarschijnlijk stuk om de haverklap. Studenten hebben de neiging om vliegtuigen af te breken blijkbaar...

Er is er ook weer eentje van de baan geschoven vandaag. En deze keer was het een toestel van onze school. Een Nederlandse student die solo vloog heeft te hard op zen remmen gestampt na een snelle landing en is om zijn as gesponnen en langs de landingsbaan beland. Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet zijn en moet weten waarmee je bezig bent. Altijd alert zijn en voorbereid op wat er mis kan lopen!

Volgend weekend is een extra lang weekend voor mij, het is nl. 4 juli maandag en dat is hier DE feestdag bij uitstek: Independence Day! De Amerikanen en de Amerikazotten worden dan helemaal zot en feesten vollebak en schieten nog weer vuurwerk af per inwoner dan de gemiddelde Nederlander met oudejaarsavond per gezin. De vandriver heeft zelfs al gezegd dat je beter gewoon kan thuisblijven langs het zwembad met een biertje want de mensen worden zot en de meeste ongevallen, doden en zotte dingen gebeuren in die periode. Leuk toch :D

We zullen wel zien waar ik beland want ik heb geen auto meer, anderen moeten in het weekend zelf wel nog vliegen of hebben een check vlak erna. En Thomas vertrekt vrijdagmorgen naar Portugal voor de volgende fase van zijn training. Dus na Yves weer een goede maat die vertrekt hier. Gelukkig zijn er nog mijn klasgenoten en is er weer een nieuwe groep aangekomen van de volgende klas. En ik ken hier wel redelijk veel volk ondertussen. Dus vervelen zal ik me in ieder geval niet.

Tot de volgende blog en stop ne keer met wenen als het thuis warmer is dan 25 graden aub...mijn facebook is niet waterdicht ;)







1 comment:

  1. Ah je vliegt toch nog eens solo?
    Nu kan je die 'droom' toch nog verwezelijken dan.. =p

    ReplyDelete