Tuesday, August 9, 2011

Twinstar baby!!!

Yep, je leest het goed. Ik ben eindelijk in de laatste fase van mijn training hier in de States geraakt. Gisteren had ik mijn final check op de DA40 met onze deputy chief flight instructor Roch. Na een nacht waar ik elk uur wel gezien heb denk ik kwam ik op school aan om 6h. Dankzij een redbull toch nog enigszins wakker. Ik was toch wel wat gestressed voor de vlucht ondanks het feit dat ik voor de eerste keer sinds lang me nog eens klaar voelde voor een check.

Het weer was niet echt super maar gelukkig niet al te turbulent en het was toch gesimuleerd instrument vliegen dus ik kon toch niet naar buiten kijken. De vlucht was in de ochtend dus dan was het nog relatief fris met 30' en rustige lucht. En er is dan ook nog niet zoveel verkeer in de lucht dus moet je niet teveel wachten om de approaches te doen.

Ik ga jullie het hele verslag van mijn vlucht besparen want op collega's na snapt toch niemand wat ik hier zeg. Ik had even schrik dat ik er niet volledig door ging zijn want mijn landingen waren niet echt super en ik had momenten dat ik best wel wat afweek van men hoogte omdat ik bezig was met mijn briefing of iets dergelijke. Maar het was nog binnen de limieten dus voor de check was het goed. Al was ik er zelf niet echt super tevreden over. Maar er blijven aan werken is de boodschap dus.

Na de vlucht moest ik na mijn debriefing bij Roch nog mijn hele trainingfolder nakijken en de totale uren en landingen per fase van mijn training tot nu optellen. Een heel werk want je moet zeker zijn dat alles ingevuld is op een correcte manier en je alles correct optelt. Als dit niet het geval is kan je in de problemen komen achteraf als je je licentie moet gaan halen op het bestuur der luchtvaart. En dat willen we niet natuurlijk! Maar alles was op een paar details na in orde, net als mijn logboek.

Met het slagen op deze check begin ik vandaag aan de laatste fase van mijn training hier: de DA42 Twinstar! Zoals ik al eerder zei in een van men vorige blogs is dit het tweemotorig toestel waar we ook onze CPL check op moeten doen. En het zijn maar 2 simulatorsessies en 11 vluchten voor die check, dus het moet snel en goed gaan! Maar nu heb ik wel een toestel met wat vermogen, als de twee motoren in werking zijn natuurlijk. Want we leren vooral hoe om te gaan met het falen van een van de motoren, en dan ben je 80% vermogen kwijt. En op 20% is het precies alsof je probeert een truck vooruit te trekken met een 2PKtje.

Ik heb vandaag al direct men eerste simulatorsessie, ik heb gisteren en vandaag dus al direct redelijk wat moeten werken na mijn check en het papierwerk erna. Geen rust voor ons hier na een check! Gelukkig vlieg ik normaal maar 1 vlucht per dag vanaf nu gezien mijn instructeur 4 studenten heeft. En heb ik terug mijn weekend van 2 dagen in het weekend. Maar dat is nog 4 dagen dus nog eerst wat werken!

We hebben ook vernomen, maar nog niet bevestigd, dat de examinator pas begin september naar hier komt dus ik zal pas terug in Belgie zijn als de kindjes weer naar school aan het gaan zijn! Nog een viertal weken dus ongeveer. Maar jullie zullen het snel vernemen als ik terug naar huis kom want ik kijk er naar uit! Na 7 maanden heb ik het hier wel wat gezien, al zal ik het weer, het zwembad, de vrijheid, de vrienden en zoveel meer toch wel wat gaan missen.

Maar in Belgie is er zoveel meer dat ik al zo lang heb moeten missen en dat zal ik met plezier terug zien!

Bon, ik ga eens stoppen, zo dadelijk eerste simsessie en onze goede Duitse vrienden die terug zijn eens gaan verwelkomen op school!


No comments:

Post a Comment