Sunday, May 29, 2011

VFR phase....CHECK!!!!!

Eindelijk...exact 4 maanden na dat ik de eerste keer voet heb gezet in de school hier in Mesa zit mijn VFR fase erop! Ik heb gisteren mijn checkvlucht gehad en ondanks dat het ver van perfect was zat ik op alle punten binnen de limieten en was ik dus geslaagd. Deze test moest bepalen of ik in staat was om alleen te navigeren naar een luchthaven ergens anders door alleen gebruik te maken van mijn planning, een kaart en de basisinstrumenten van mijn Piper Archer. Ook onderweg in vlucht ergens anders naartoe vliegen en tijdens het vliegen uw route plannen, afstand, tijd, fuelgebruik,...berekenen werd getest. Op zowel de geplande luchthaven als de uitwijkluchthaven werden er verschillende types van landingen getest, noodsituaties, procedures en dergelijke. Het laatste deel van de vlucht bestond uit het testen van de verschillende luchtmanoeuvres zoals steep turns, stalls, slow flight, unusual attitudes en dergelijke. Wat dit allemaal inhoud moede me maar eens vragen als ik ooit terug in BelgiĆ« geraak.

Het kwam er dus op neer dat deze fase na de geslaagde check voorbij is en ik nu aan de instrumententraining kan beginnen. Dit zal ook op een ander toestel gedaan worden, de Diamondstar DA40. Dit heeft het moderne Garmin1000 systeem aan boord en heeft onnoemelijk veel functies waar we waarschijnlijk nog maar een fractie van zullen gebruiken. Alvorens we effectief gaan vliegen met dit toestel moeten we nog eerst in de simulator kruipen voor een aantal sessies en tijdens het vliegen ook nog een aantal keren. Wanneer ik erop begin weet ik nog niet, normaal gezien volgende dinsdag maar dan moeten ze me nog eerst een instructeur toewijzen en dat is voorlopig nog niet gebeurd. Maar het is dan ook weekend, Memorial weekend nl en dat betekend dat we maandag niet vliegen.

Memorial weekend is hier iets groots blijkbaar want het is een soort weekend dat er overal verschrikkelijk veel te doen is en iedereen wel ergens naartoe gaat op weekend. We gaan misschien ook nog wel iets doen dit weekend maar dat is nog afwachten. Het budget moet het ook toelaten natuurlijk ^^

Om te beginnen zijn we gisteren naar een Arena Football game geweest. Dit is een soort variant op het NFL American Football zoals de meesten het kennen van de Superbowl. De amerikanen weten wel hoe dat ze tussen elke 10 seconden dat de match weer even stil ligt de mensen moeten entertainen. Spelletjes, cheerleaders, muziek, T shirts in het publiek schieten, met een moto op het veld rondrijden, vuurwerk,...pure show en typisch Amerikaanse manier van overdrijven en nepheid. Het is een keer leuk om te doen maar het is toch net iets te nep en overdreven voor mij.










Verder is er ook minder goed nieuws voor mij dan toch. Yveske heeft het land verlaten en is terug in Belgie. Het is op het einde allemaal verschrikkelijk snel gegaan en zeker toen hij plots een dag vroeger vertrok dan ze hadden gezegd tegen hem. Ik ben hem smorgens nog met de limo naar de luchthaven gaan brengen. Het is toch raar dat hij er nu niet meer is maar het is weer kwestie van gewoon worden.

Nu ga ik proberen mijn manuals van de DA40 al eens door te nemen, het is een beetje meer dan die van de Archer. En met temperaturen die net onder de 40 graden liggen en volgende week zelfs erboven kunnen gaan gaat het nog zweten worden... :p

1 comment:

  1. Hey Tomski!
    Ik zal u nu meer via deze weg moeten volgen zeker :( Skype maar wanneer ge zin hebt he ;-)
    En zoals ik u zei voor ik vertrok, het gaat sneller gaan dan dat ge zelf denkt! Binnen een 3 maand zijt ge weer in het Belgenlandje en (als de "vrije" tijd het toelaat) kom ik u opwachten op de luchthaven :-)
    Hope to see/speak you soon...
    Happy flights, safe landings!
    Yves

    ReplyDelete