Wednesday, February 9, 2011

First flight!!!!

Yep, eindelijk... na veel gedoe en gebrek aan organisatie hier op school kwam de dag dat ik kon vliegen eindelijk dichterbij. Pas tijdens de laatste dagen briefing werd ons bevestigd dat we in plaats van met Diamond 20 met de Piper Archers zouden vliegen. Voor mij persoonlijk was dit een zalige keuze. Elk toestel heeft natuurlijk voor en nadelen maar soit, het is nu toch zo dus ongeacht mijn mening over het toestel, ik ging er mee moeten vliegen.

Alleen tegen dat we het nodige materiaal kregen was het al zaterdagmiddag. En dat terwijl ik op dat moment waarschijnlijk maandag al moest vliegen. Niet echt veel tijd om me deftig voor te bereiden dus. Maar ik heb mijn best gedaan, ik zat zaterdag, zondag en maandag ettelijke uren in het vliegtuig om samen met klasgenoten mijn flows te leren. Dat zijn reeksen van handelingen die we moeten uitvoeren om te kunnen vertrekken. Deze moeten we vanbuiten kennen en even snel kunnen doen als de gemiddelde tiener een sms kan typen.

Zo zijn er flows voor cockpit preparation, start, taxi, runup,... en die moeten we dus allemaal blindelings en supersnel kunnen uitvoeren. Maar dit vergt dus veel tijd en oefening en de beste manier is in de cockpit te kruipen en het te oefenen, opnieuw en opnieuw en opnieuw en...ge snapt het wel.

Maar bon, dinsdag was het eindelijk zover: eerste vlucht! Als eerste van mijn klas de lucht in. Ik heb die nacht niet zo supergeslapen en ik had ook niet veel honger die ochtend. Toch maar wat cornflakes gegeten en goed op tijd naar school vertrokken om tijd genoeg te nemen voor mijn voorbereiding.

Het ging allemaal nog wat moeizaam om voor te bereiden maar het is toch gelukt. Ik had natuurlijk wel direct vertraging en het was weer een soep op dispatch voor de andere prom, er waren voor de verandering weer eens niet veel toestellen beschikbaar. Na korte briefing, weight and balance en de beslissing dat de assistant chief flight instructor mee zou vliegen konden we vertrekken.

Ik ga het niet te uitgebreid maken want er is zoveel te vertellen over die eerste vlucht. Ik heb heel veel zelf mogen doen, eigenlijk alles tot de landingsfase, die heeft mijn instructeur zelf gedaan.  het was echt heerlijk. Een beetje stressen want mijn flows waren door de stress half uit mijn hoofd verdwenen, er waren zoveel dingen toe doen en ondertussen zit die motor te dreunen en de atc die door de headset klinkt.

Ik heb er in ieder geval van genoten, het is absoluut niet te vergelijken met de sim. Maar het uitzicht, het gevoel, de controle,... niet te beschrijven in een paar zinnen.

Het vloog letterlijk voorbij en op wat aandachtspunten een geslaagde eerste vlucht!

Vrijdag pas de volgende wegens twee vrije dagen van mijn instructeur. Geeft me even tijd om mijn flows beter te leren en wat na te denken over hoe mijn volgende vlucht beter voor te bereiden.

En om wat aan het zwembad te liggen :p

1 comment:

  1. hoi zonnig tomaatje, ajaa eerst in de sky vliegen en dan aan het zwembad liggen, what a life!!!!!
    Proficiat met je eerst vlucht, moet een zalig gevoel geweest zijn... en dat er velen mogen volgen met hetzelfde gevoel!
    dikke knuffel
    Tleen

    ReplyDelete