Saturday, February 12, 2011

It ain't all fun and games

We zijn zaterdagavond hier, ik heb vandaag mijn derde vlucht gehad. Na veel vertraging was Thibaut zelfs nog niet vertrokken toen ik toekwam voor mijn voorbereiding te doen. Ik kreeg direct te horen dat ik zou backseaten met hem en dan direct erna zelf mijn vlucht zou uitvoeren. Direct stressen dus want ik moest snel snel mijn weight and balance doen en de notams even overlopen om te kijken of er iets van toepassing was op mijn vlucht. Gelukkig moest ik de rest van de briefing niet meer doen omdat Thibaut eerst vloog en hij dat al gedaan had.

Thibaut zou eerst vliegen en erna zouden we op verplaatsing ergens landen en daar zou ik terugvliegen. Natuurlijk eerst de nodige oefeningen uitvoeren. Omdat Thibaut eerst vloog moest hij eerst deze oefeningen uitvoeren en ik moest opletten want ik zou de uitleg niet opnieuw krijgen tenzij nodig. Nadeel van backseaten is dan het beeld van referentie buiten niet hetzelfde is dan dat van in de voorste stoel.

Steep turns, stalls, slow flight en wat unusual attitudes, dat was de opdracht vandaag.

Laat ik u zeggen, de steep turns liepen voor gene meter voor mij vandaag. Ik heb de grootste moeite om mijn neus stabiel te houden en de bankangle aan te houden. Maar morgen staat weer hetzelfde op het programma en dan moet het gewoon beter! De stalls gingen beter en ook slow flight was acceptabel.

De landing tenslotte was dan weer een ramp, net zoals bij de fnpt2sessies in Brussel is de eerste landing problematisch. Jammer dat de zon al praktisch onder was en ik dus geen tweede kans had om het opnieuw te proberen. Morgen weer een kans om er een aantal te doen.

Ik had me mijn eerste paar vluchten anders voorgesteld maar het zijn tenslotte de eerste vluchten, ik heb nog geen ervaring voor deze en in tegenstelling tot de vorige promoties ook nog amper simulatortraining gehad. Dit is niet te vergelijken met the real thing maar toch.

Ik moet harder werken, meer studeren, meer focussen en vooral minder stressen. Van alle kennis blijft er in vlucht amper de helft over. Er zijn zoveel dingen tegelijkertijd die moeten gebeuren en aandacht aan moeten gegeven worden, om zot van te worden.

Maar morgen is weer een dag, weer een vlucht. Ik ga nu ondanks de hoofdpijn en vermoeidheid toch weer wat studeren want die flows moeten beter, de theoretische kennis moet opgefrist en de proceduren moeten gekend zijn!

It ain't all fun and games... Voorlopig toch want dit is enkel het begin, eenmaal de basics deftig onder de knie zijn is het vliegen een pak meer fun. Gelukkig zijn er ook leuke momenten :)

1 comment:

  1. hi Tom
    Het is idd niet te onderschatten. Een leek krijgt bij het lezen van deze tekst al het gevoel van...wat is me dat allemaal. Herlezen, herlezen en dan een beetje fantasie en dan begrijp je die terminologie een beetje.. jezes. Voor jou is het uiteraard gewone kost maar het uitvoeren is idd geen kinderspel. Je hebt de juiste instelling & spirit. Blokken blokken blokken en het lukt je wel... ik doe mijn best die terminologie onder de knie te krijgen. Ik wil als ik je te pakken krijg op skype fatsoenlijk met je mee kunnen praten!
    Damned jochie you fly !!!!
    fiere Tleen

    ReplyDelete