Sunday, February 20, 2011

Good old belgisch weertje

Afgelopen twee dagen had het weer hier veel weg van een goede oude gezellige herfstdag in Belgie...

Gisteren vloog ik smorgens eerst mee met Roxane en was het al redelijk winderig. Tegen dat we geland waren en ik klaar was om op te stijgen kregen we het huidige windreport te horen... gusting 17... windstoten tot 17 knopen dus. Ik keek naar mijn instructeur en vroeg of we nog doorgingen. We kunnen altijd terugkomen zei hij en dan had ik eens het gevoel gehad om met zo hevige wind gevlogen te hebben.

Off we go dus... cleared for take-off runway 22 left. Ik ben zelf kunnen opstijgen maar na de tweede bocht werd het voor mij net dat tikkeltje te winderig en heeft mijn instructeur overgenomen om een mooie crosswindlanding te demonstreren. Na deze touch and go kregen we een nieuw windreport: gusting 20. Tijd om terug te landen want als ik niet kon vliegen had het niet veel nut in de lucht te blijven.

Het was op zen minst een interessante vlucht. Met superveel correcties, een bump met men hoofd tegen het plafond van de archer door downdraftje en veel heen en weer geschud heeft hij de Archer netjes en zonder problemen aan de grond gezet. Daar ging mijn vlucht voor de dag. Eenmaal binnen was de wind zelfs toegenomen tot windstoten tot 35knopen. De limiet voor de piper was 20 knopen dacht ik :p

Maar bon, heel leuk eigenlijk en we hebben de dag dan maar afgesloten met wat groundschool om toch iets nuttigs gedaan te hebben die dag.

Vandaag (zondag) was het wel goed. Ik vloog als tweede van de dag met onze intstructeur en ondanks wat crosswind en slecht weer opkomst was het weer goed genoeg om wat touch and go's te doen op onze lokale luchthaven Falcon Field. Het ging redelijk vlot vandaag, natuurlijk nog veel aandachtspunten en communicatie gaat nog bijlange niet zo goed in combinatie met vliegen als het zou moeten maar dat komt wel.
Na mijn 5e landing ging het wel even een beetje mis, in de headset klonk een verschrikkelijke weerkerende uiterst scherpe pieptoon die boven alle communicatie uitkwam. Vanalles proberen doen om het op te lossen maar het ging niet en we besloten het toestel aan de grond te zetten want vliegen was onmogelijk onder deze omstandigheden, toch geen instructievliegen. Gelukkig had ik al bijna genoeg gevlogen voor deze missie en was deze missie niet incomplete.

Al bij al was het nog een geluk bij een ongeluk want nog geen 10minuten na dat we aan de grond stonden is het beginnen regenen alsof de hemelsluizen opgingen en de wind nam in kracht sterk toe. De meeste vluchten erna zijn dan ook gecancelled geweest.

Mooi vluchtje al bij al voor mij.

No comments:

Post a Comment