Friday, February 18, 2011

Improvement

Vandaag na twee vrije dagen weer eens mogne vliegen. Ik vloog vandaag samen met Roxane en ik heb het eerste deel van de vlucht gedaan naar Phoenix Regional.

Eerst hebben we boven green fields een aantal ground reference manoevers gedaan die wettelijk vereist zijn voor de luchtvaartautoriteiten hier. Dat zijn oefeningen waar we een soort figuur moeten vliegen in referentie met de grond. Vandaag waren dat een rechthoek, een S en een cirkel rond een vast punt. Klinkt gemakkelijk en overdreven moeilijk is het niet maar gemakkelijk nu ook weer niet. Er moet rekening gehouden worden met de wind en de windrichting want je drift weg zonder de juiste correctie toe te passen.

Soit, dit ging redelijk goed op de S na, maar dit lag meer aan het feit dat mijn visuele referentie niet was wat het zou moeten zijn.

Hierna zijn we doorgevlogen naar Phoenix Regional, een verlaten landingsbaan. Het was er aan te merken want de baan was in slechte staat en er was ook niks te doen. Maar dat moest ook niet want ik was daar om een aantal patterns te vliegen en wat touch and go's te doen. Om het kort even uit te leggen, eigenlijk een soort rechthoekig patroon vliegen waarvan de landingsbaan een lange zijde van de rechthoek is en waar ik dus land en direct weer opstijg op de landingsbaan. Dit doen we vooral om het vliegen in patterns te leren en de landings en take-offs aan te leren en te oefenen.

De patters gingen redelijk vlot, het landen op zich ook goed, al moet het flaren vlak voor landen wat vlotter en minder ruw. Het opstijgen gaat ook al goed vlot al moet ik leren minder te driften naar links en in het verlengde van de centerlijn van de landingsbaan te vliegen.

Er zijn natuurlijk nog vele aandachtspunten maar vergeleken met mijn vorige twee vluchten heb ik veel vooruitgang gemaakt, zelfs mijn instructeur zei het. Hopelijk blijft het zo verbeteren dus. :)

Alleen die ellendige flows in de lucht willen maar niet lukken, dat is kwestie van beter te leren en te blijven herhalen want op de grond ken ik ze vlot maar eenmaal aan het vliegen en met zoveel dingen waar je mee bezig bent tegelijkertijd geraak je gewoon soms verzadigd en vergeet je het gewoon.

Maar het zal nog wel goedkomen, dit heeft gewoon tijd nodig.






Morgen weer een vlucht, maar het weer ziet er niet al te goed uit dus het valt nog af te wachten of de vlucht kan doorgaan.

1 comment:

  1. Hoi neef!
    Zo te lezen doe je het goed daar in t verre gedeelte van de wereld ;-)
    En leuke fotokes! Genieter maar van zou ik zeggen!
    Het zal je wel allemaal lukken veel oefening baart kunst eh;-)
    Veel succes nog en we houden de blog bij :-)
    Xxx sara

    ReplyDelete